Determinacja

Hanam Chungwŏn


Determinacja oznacza posiadanie zdecydowanego umysłu. Stając w obliczu czegoś, co należy zrobić, taki umysł robi to z całkowitą pewnością, lub mówiąc inaczej: to umysł odwagi, uczciwości i wytrwałości. Ten, kto zrealizował taki umysł, stawia czoła rzeczom dużym i małym z taką samą determinacją, aby doprowadzić je do końca. Bez pełnej determinacji opanowanie nawet najprostszych umiejętności nie jest łatwe. A o ile trudniej musi być komuś, kto wyrzekł się świata, by poszukiwać prawdy, jeśli brakuje mu determinacji. Nie wspominając nawet o poszukiwaniu ostatecznej prawdy. Dążenie do osiągnięcia sukcesu i wyróżnienia się w najmniejszych sprawach wymaga stanowczych decyzji, aby osiągnąć zaplanowane cele.

Jednak w tym świecie przyziemnych spraw tak zajmuje nas pięć pragnień i namiętności*, że jesteśmy podatni na pokusy nawet wtedy, gdy nie podejmujemy żadnych szczególnych wysiłków, by ich poszukiwać. W konsekwencji trudno jest uciec od pobłażania tym namiętnościom i ostatecznie zaczynamy ich aktywnie pragnąć. Jak więc moglibyśmy odważyć się, by dążyć do tak wielkich osiągnieć, jak stanie się buddą czy patriarchą? Bez silnej determinacji nawet najmniejsze osiągnięcie jest trudne. Determinacja nie jest wydarzeniem jednorazowym, musi pojawiać się nieustannie, z każdą myślą. Ostatecznie odnosimy sukces tylko wtedy, gdy osiągniemy stan, w którym konsekwentnie trzymamy się podjętych przez nas decyzji. I nawet jeśli można już powiedzieć, że odnieśliśmy sukces, błędem byłoby porzucenie naszej pierwotnej determinacji.


* Pięć pragnień i namiętności – stany umysłu, które zaciemniają umysł i prowadzą do negatywnych działań. Są to: pożądanie (poszukiwanie przyjemności poprzez pięć zmysłów: wzrok, dźwięk, zapach, smak i dotyk), gniew (uczucie wrogości, niechęci, nienawiści i goryczy), duma (poczucie wyższości lub nieuzasadnionej równości; chlubienie się stanowiskiem, majątkiem czy osiągnięciami, zarówno faktycznymi, jak i urojonymi), zazdrość (uczucie przykrości spowodowane brakiem czegoś, co bardzo chce się mieć i co inna osoba już ma) oraz niewiedza (zwątpienie w stosunku do podstawowych prawd buddyzmu oraz iluzoryczne przywiązanie do niewłaściwych poglądów).


Tłum. z jęz. ang.: Leszek Wojas