Instrukcje dla świeckiego ucznia Saje

Ponieważ wiesz, że wszystkie rzeczy są przemijające i szybko się zmieniają, a sprawa narodzin i śmierci jest wielkiej wagi, przyszedłeś do mnie, by zapytać o Drogę, mówiąc: „Czy to jest to, co ma do zrobienia prawdziwy bohater?”. Ale kto to jest, kto poznał ulotność życia i śmierci? I kim jest ten, kto przybył tu, by zapytać o Drogę? Jeśli jesteś osobą, która jasno i dokładnie zgłębiła te  kwestie, to jest powiedziane w sutrze o kimś takim: „Jego twarz jest niezwykle cudowna, jego światło oświetla wszystkie kierunki. Kiedyś złożyłem ofiarę poświęcając siebie, a teraz wracam, by być blisko Ciebie”. Jednakże, w odniesieniu do tych czterech linijek gathy, zdecydowanie nie powinno się używać umysłu wolicjonalnej świadomości, aby zatrzymać mechanizm działania umysłu czy zagubić się w myślach. Jeśli pogrążasz się w myślach, coraz bardziej oddalasz się od sensu gathy. Lepiej jest dokładnie zbadać żywy wers. Czyż nie zetknąłeś się z hwadu:

Mnich zapytał Zhaozhou (jap. Jōshū): ,,Czy pies ma naturę Buddy, czy też nie?”, na co Zhaozhou odpowiedział: ,,mu” (nie ma).

To ,,mu” to nie jest mu istnienia i nieistnienia ani mu prawdziwego nieistnienia. Powiedz teraz, jaka jest jego ostateczna zasada? Jeśli podniesiesz to i rozpoznasz, to wszystko. Ale jeśli zaczniesz mieć wątpliwości i nie przedrzesz się, to wtedy tylko w miejscu, w którym wątpliwość nie została rozbita, po prostu podnieś to mu i spróbuj je zbadać. Podczas czterech działań [chodzenie, stanie, siedzenie i leżenie], dwadzieścia cztery godziny na dobę, ciągle i nieustannie nie zaniedbuj tego, lecz po prostu staraj się to uważnie badać w ten sposób. Jeśli potrafisz to przeniknąć, to spotkasz się z Zhaozhou. Wtedy dobrze jest też zobaczyć się z mistrzem z linii przekazu w oryginalnym kolorze.


Tłum. z jęz. ang.: Leszek Wojas